

Data ostatniej aktualizacji:
2005-11-06

|
UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE
Centrum Informatyczne
.:Katarzyna Gargas
OPRACOWANIE I
ANALIZA STATYSTYCZNA MATERIAŁU BADAWCZEGO
SZEREGI
STATYSTYCZNE
Efektem
grupowania i zliczania materiału statystycznego są szeregi
statystyczne, będące zbiorem informacji statystycznych
uporządkowanych według określonego kryterium (cechy).
Najprostszy szereg składa się z dwóch kolumn, jedna podaje
wartość cechy w poszczególnych pozycjach, druga liczbę
jednostek odnoszących się do tej wartości lub sumę wartości
każdej pozycji. Czasem dla jasności prezentowanych danych
podaje się jeszcze kolumnę zawierającą jednostkę miary. |
Szereg nieuporządkowany |
Szereg uporządkowany |
to zebrany
materiał statystyczny |
to materiał
statystyczny poddany obróbce.
W zależności od przyjętego kryterium konstruuje się kilka
szeregów statystycznych Ze względu na sposób budowy wyróżnia
się szeregi proste i rozdzielcze, natomiast ze względu na
cele badań - szeregi dynamiczne (chronologiczne),
terytorialne i inne. |
|
|
1. Szereg prosty
(szczegółowy, indywidualny) |
uwzględnia
wszystkie wartości cechy (czyli wskaźniki) występujące w
zbiorowości. Nie są one pogrupowane, tylko uporządkowane
według pewnego kryterium, np. czasu stażu pracy lub
wysokości zarobków. Ponieważ przydatność takiego szeregu
jest niewielka, zwykle przekształcamy go w tzw. szereg
rozdzielczy. |
Zadanie 1 |
|
2. Szeregi rozdzielcze
(strukturalne) |
mają
największe znaczenie w prezentacji materiału statystycznego.
Ujmują zbiorowość jakościowo jednorodną, podzieloną wg
określonego kryterium. Jeśli szereg ma być oparty na cesze
ilościowej, tym kryterium jest wielkość badanej cechy.
Jeżeli podział zbiorowości następuje według cech
jakościowych, kryteria podziału zależą od cechy, np. cechą
może być prowadzony przez nauczyciela przedmiot (język
polski, matematyka, biologia etc.) lub blok przedmiotów
(matematyczno-przyrodniczy lub humanistyczny). Szereg
rozdzielczy powstaje zawsze, gdy z określonej całości
wyodrębnimy kategorie zgodnie z ustaloną cechą i podajemy
liczebność tych cech, np. badaniom poddano 126 nauczycieli
szkół podstawowych, w tym 113 kobiet oraz 13 mężczyzn.
Przedstawiono tutaj strukturę zbiorowości, jaką tworzyli
badani nauczyciele. Szeregi rozdzielcze o cesze jakościowej
mają w pedagogice duże zastosowanie ze względu na
ograniczone możliwości ilościowego pomiaru zjawisk.
|
|
2.1. Szereg punktowy |
Rodzaj szeregu rozdzielczego, w
którym jednostki badanej cechy zmieniają się skokowo |
Zadanie 2 |
2.2. Szereg przedziałowy |
Rodzaj
szeregu rozdzielczego, w którym w danym przedziale (klasie)
znajdują się różne wyrazy szeregu. Zwykle tworzy się szeregi
o równej rozpiętości przedziałów, zamknięte od dołu i od
góry, co pozwala na zastosowanie szerokiego zestawu
parametrów opisowych. |
Szereg przedziałowy kumulacyjny |
Szereg o nierównych przedziałach |
Rodzaj szeregu
przedziałowego, w którym każdy kolejny tworzony przedział
zawiera w sobie wszystkie przedziały wcześniejsze, zaś ich
liczebność odpowiada sumie liczebności w przedziałach już
utworzonych.
Zadanie 3 |
Rodzaj szeregu przedziałowego, stosowany gdy zbiorowość
składa się z kilkudziesięciu lub więcej jednostek, a badana
cecha ma charakter skokowy i równocześnie znaczenie
poszczególnych wariantów cech (w aspekcie badanego zjawiska)
jest różne. Można również pozostawić otwarty przedział dolny
i (lub) górny. |
|
|